Jongerenbijbel: inhoudelijk
Ook over de theologie achter de Jongerenbijbel valt nogal wat te zeggen. Opvallend is dat de Jongerenbijbel een heel stuk minder liberaal is dan de standaardversie van de NBV. De NBV presenteerde zich bewust als de standaarbijbel voor Joden, protestanten en Rooms-Katholieken en niet-gelovigen, maar de doelgroep van de Jongerenbijbel lijkt beperkt te zijn tot protestantse/evangelische jongeren. Van de betrokkenheid van de Katholieke Bijbelstichting is niets meer terug te vinden. Ook onder de deelnemende organisaties is geen Katholieke organisatie meer te vinden.
Dat de uitgave een typisch protestants karakter draagt, blijkt bijvoorbeeld uit de tips voor bijbellezen, waarin nadruk ligt op persoonlijke stille tijd. In het thema bij de Romeinenbrief wordt voluit het traditionele evangelie verkondigt, onder de kopjes: 'Een verbroken relatie' en 'Gods oplossing'.
Hier vinden we iets van de dubbelheid die deze Jongerenbijbel kenmerkt. Want Paulus is bij de Romeinen nog wel schrijver van de brief, maar bij Efeze, Kolossenzen, 2 Thessalonicenzen, Timotheüs en Titus is dat niet meer zo zeker. Het kan ook goed zijn dat iemand de brief op naam van Paulus heeft gezet. Maar zo'n groot probleem hoeft dat niet te zijn, want "dat gebeurde toen wel vaker en was zeker niet bedoeld als bedrog: het ging erom dat de lezers de brief extra serieus zouden nemen." Ook het auteurschap van Jakobus, Johannes en Judas wordt op deze manier betwist.
Wat mij betreft zeer ernstig, omdat aan de jongeren een bepaalde liberale theologie wordt opgedrongen, waarvan ze niet genoeg kennis hebben, en waarvan ze de consequenties niet kunnen overzien. Ook is dit in tegenstelling tot de protestantse lijn die vastgehouden wordt in de rest van dit boek.
Hetzelfde is het geval bij de Oud-Testamentische boeken. Volop ruimte voor een afsluiting van Genesis - Koningen in de tijd na de ballingschap, en Job is ergens in de 5de tot 2de (!) eeuw geschreven. Ook Prediker en Hooglied zijn héél laat te dateren: mogelijk 3rde eeuw. En Jesaja heeft niet alleen een deutero-Jesaja, maar zelfs een derde Jesaja. Jeremia heeft niet eens meer de mogelijkheid om door één Jeremia geschreven te zijn, maar 'waarschijnlijk heeft een schrijver het boek samengesteld uit verschillende bronnen met woorden van en verhalen over de profeet Jeremia.
Toegevoegd op: 5 juli 2006
Ga naar: Startpagina - weblog archief
Mijn weblog
Hier schrijf over wat mijn meningen, commentaar bij gebeurtenissen, en alle ander zaken die ik relevant vind voor Nederlands Bijbelvertalingen